Kommentti: kotimaista viinapolitiikkaa
Alko on julkaissut vuoden myyntitilastonsa. Lonkerolla ja Koskenkorvalla menee edelleen hyvin. Viineistä top kymmeneen mahtuvat vain J.P. Chenet ja Gato Negro, molemmat ensisijaisesti laatikoissa. Kumpikaan listalle sijoittunut viini ei edusta markkinoiden edullisinta vaihtoehtoa, vaikka toki hintahaitarin alapäässä ollaankin.
Sen sijaan silmiin pistävää on nähdäkseni tämä:
Aika hiljaa ollaan siitä, että Altia laski viime vuonna Kossun hintaa puolustaakseen hallitsevaa markkina-asemaansa, ja sen seurauksena Koskenkorvaa myytiin 50.000 litraa enemmän kuin edellisenä vuonna. Perinteisellä suomalaisella logiikalla Altian edesvastuuttomat toimet nostivat kokonaiskulutusta ja kuolleisuutta. Alennus kumosi valtion veropolitiikalla haettuja hyötyjä. Altia on valtion omistama yritys.
ps. Alkon ostaja siirtyi kuulemma viime vuonna Alkosta Altian palvelukseen. Hänen uutena vastuunaan on Altian päätuote, Koskenkorva.
Kossua myytiin enemmän — Suomiviinaa, Leijonaa, Dry Vodkaa jne jne myytiin sman verran vähemmän. Kossu siis kasvatti markkinaosuuttaan, ei tappanut ihmisiä enempää. Voidaanhan se viinan osto taas kieltää kokonaan, sen jälkeen voi jokainen syyttää kuolemastaan vaan itseään.
Itseasiassa teknisesti katsottuna et ole ihan oikeassa: ihmisiä kuoli saman verran kuin edellisenä vuonna, mutta kossu tappoi enemmän ihmisiä kuin edellisenä vuonna, koska kossun osuus kokonaispotista kasvoi.
Ei se, en katsele asiaa samojen linssien läpi kuin valtio, joka tämmöisiä tilastoja kerää muun muassa THL:n ominaisuudessa. Lähinnä käytin samaa retoriikkaa osoittaakseni ilmeisen ristiriidan valtion mielestäni epäjohdonmukaisessa kaksoisroolissa.